Precies een jaar geleden, ploeterde ik door de heuvels van het Portugese landschap en luisterde naar de net gelanceerde podcast Over creativiteit van rapper Sticks. Daarin gaat hij in gesprek met makers over hun proces. Precies wat ik nodig had: een boost om over de heuvels heen te komen.
Beeld: © EMMA / Astrid Vermeer
Myrthe Sterk is ontwerper, beleidsmaker en conceptontwikkelaar bij de gemeente Sittard-Geleen. Ze is top 3 Jonge Ambtenaar van het Jaar en heeft Instagram-account @debeleidsmaker over creatief beleid maken. Myrthe schrijft columns over de overheid van nu.
Al langer zocht ik een plek om mijn creativiteit te uiten. Eerder had ik een website, maar die was niet meer actueel. Ik zag te veel hobbels op de weg om een nieuwe site te bouwen: te veel onderhoud, te technisch, te duur. Tijdens het luisteren kwam het idee op: een Instagram. Eureka! Een idee dat twee miljard mensen vóór mij hadden.
Toch bleek het origineler dan ik dacht. Ik wilde de verbinding leggen tussen beleid en creativiteit. Mijn visie is simpel: beleid moet je maken, niet schrijven. Ik bedacht daarom de naam ‘debeleidsmaker’ voor het account. Dat die naam nog vrij was, toont dat er op Instagram nog weinig over dit onderwerp te vinden is.
Drie maanden werkte ik, in mijn vrije tijd, aan mijn idee. Ik dacht na over mijn verhaal, stijl en hoe ik mezelf wilde laten zien. Ik volg makers niet alleen om hun mooie beelden, maar ook om de persoon áchter het werk. Dat betekende dat ik ook iets van mezelf moest laten zien. Doodeng. Dat was mijn eerste uitdaging. Ik overwoog om eerst 10 kilo af te vallen en dán te starten. Maar dat betekende nog héél wat rondjes hardlopen. Dat kon wel eens lang gaan duren.
Op dat moment hielp het motto van ondernemer Jorg Ruis me verder: snelheid is belangrijker dan perfectie. Begin gewoon, dan kun je gaandeweg bijschaven.
"Mijn visie is simpel: beleid moet je maken, niet schrijven"
Nu, tien maanden later, heb ik 80 berichten geplaatst, waarvan 45 video’s. En de ideeën blijven komen.
Instagram is voor mij, net als deze column, een spiegel die vraagt om vernieuwing. Het dwingt me te reflecteren op mijn werk en scherper te kiezen wat ik écht wil vertellen. Een spiegel waarin ik uitgedaagd word om naar mezelf te durven kijken. Het is een aanmoediging om anders te communiceren, nieuwe vormen te bedenken en verbinding te maken met collega’s en andere makers. Daardoor wordt mijn werk beter.
Ik gun iedere ambtenaar zo’n creatieve spiegel. Of dat nu Instagram is, een column of iets heel anders: zoek een manier om jezelf uit te dagen en te vernieuwen. Kijk er niet te veel tegen op.
Begin gewoon. Voor je het weet, ben je 80 heuvels verder.